انواع پارچه های نسوز (بخش دوم)

در مقاله قبل راجع به پارچه های نسوز و ویژگی های آن ها صحبت کردیم. در این مقاله به ادامه معرفی انواع پارچه های نسوز می پردازیم:

سرامیکی

پارچه های نسوز سرامیکی از نخ های سرامیکی تولید می شوند. در بعضی مواقع برای بالا بردن استحکام آنها از رشته های فلزی و فیلامنت های شیشه ای استفاده می شود. این پارچه ها در عرض یک متر و ضخامت ۰.۵ تا ۳ میلی متر تولید می شوند و طول آنها نیز معمولا ۳۰ متر می باشد. البته پارچه های سرامیکی قابلیت تولید در ابعاد متفاوت را نیز دارند.

پارچه های نسوز سرامیکی دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. برخی از این ویژگی ها به شرح زیر می باشند:

  1. مقاوم در برابر شوک های حرارتی
  2. وزن کم
  3. انتقال حرارت کم
  4. انعطاف پذیری بالا
  5. مقاوم در برابر حرارت بالا
  6. با دوام

ویزگی های ذکر شده موجب شده است این نوع پارچه در موارد متعددی کاربرد داشته باشد. برخی از کاربرد های پارچه سرامیکی به شرح زیر است:

  1. استفاده از پارچه نسوز سرامیکی به عنوان استر در کوره ها
  2. استفاده از آن برای لایه رویی کابل های فلزی و انواع لوله ها
  3. استفاده به عنوان پوشش مقاوم هنگام کار با مواد جوشکاری
  4. تولید انواع پوشاک نسوز

پارچه فایبرگلاس

سیلیکا

یکی دیگر از انواع پارچه های نسوز، پارچه سیلیکا می باشد. مقاومت حرارتی این پارچه بسیار بالاست؛ این پارچه قابلیت تحمل حرارت مداوم را تا دمای ۹۰۰ درجه و حرارت لحظه ای را تا دمای ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد دارا می باشد. از این رو از پارچه های نسوز سیلیکا در صنعت هوا و فضا برای تولید راکت و موشک استفاده می شود. از دیگر کاربرد های آن می توان به جمع آوری گرد و غبار و تجهیزات تصفیه و استفاده در تجهیزات آتش نشانی اشاره کرد.

برزنت نسوز

برزنت نسوز از جمله پارچه های برزنتی نسوز به شمار می رود که از الیاف فایبرگلاس تولید می شود. مقاومت حرارتی برزنت نسوز تا دمای ۵۰۰ درجه سانتی گراد می باشد. پارچه برزنت نسوز به عنوان عایق پشتیبان کوره و همچنین عایق و لایه ی محافظ جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

فایبرگلاس

پارچه نسوز فایبرگلاس از الیاف فایبرگلاس تولید شده و دمای ۴۲۰ تا ۵۶۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کند. نوع دیگر این پارچه، فایبر فلون می باشد که مقاومت حرارتی آن از منفی ۷۳ تا مثبت ۲۸۰ درجه سانتی گراد می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *