انواع پارچه های نسوز (بخش اول)

پارچه های نسوز و خود خاموش شونده دارای الیاف و بافت خاصی هستند. این پارچه ها همانطور که از اسمشان پیداست، اشتعال ناپذیر می باشند. پارچه های نسوز انواع بسیار متنوعی دارند که هر یک از آنها دارای ویژگی خاص و کاربرد متفاوت می باشد.

آستانه تحمل هر کدام از پارچه ها نیز متفاوت است. الیاف های نسوز اگر در دمای پایین تر از آستانه تحملشان قرار گیرند شعله ور نمی شوند و اگر در دمای بالاتر از آستانه تحملشان قرار گیرند تنها تجزیه شده و از بین می روند. جالب است بدانید در برخی موارد پارچه ها نه تنها شعله ور نمی شوند بلکه می توانند خود را نیز خاموش کنند.

پارچه های نسوز معمولا از ترکیب الیاف های طبیعی و مصنوعی ساخته می شوند. الیاف های طبیعی مانند پشم و ابریشم به راحتی سوزانده نمی شوند. برای تشخیص الیاف طبیعی و مصنوعی کافیست قسمتی از پارچه را بسوزانید. اگر پارچه به پودر تبدیل شد، الیاف طبیعی می باشد و اگر قسمت سوخته شده به شکل گوله در آمد، الیاف پارچه مصنوعی می باشد.

برخی از انواع پارچه های نسوز مانند آرامید، فایبرگلاس و سرامیکی نسبت به سایر پارچه ها کاربرد بیشتری دارند.

در ادامه به معرفی و بررسی انواع پارچه های نسوز، ویژگی و کاربرد هر کدام می پردازیم:

 

پارچه نسوز

آزبست

پارچه نسوز آزبست از الیاف آزبست تهیه و تولید می شود. این نوع پارچه دارای عرض ۳ تا ۱۰۰ سانتی متر و ضخامت های متفاوت می باشد. آستانه تحمل پارچه های آزبست می تواند از ۲۶۰ تا ۶۵۰ درجه سانتی گراد متغیر باشد. سالانه مقدار زیادی از این پارچه در ایران تولید شده و به کشور های دیگر صادر می شود.

از این پارچه برای تهیه ی لباس ها و دستکش های صنعتی نسوز، عایق کاری و حرارت گیری تاسیسات ساختمانی، کارخانه ها و دیگ های بخار استفاده می شود.

سیلیکون

پارچه های سیلیکونی جزو پرفروش ترین پارچه های نسوز به شمار می آیند. این پارچه ها در دو نوع دو رو سیلیکون و یک رو سیلیکون تولید می شوند. برای تولید پارچه های نسوز سیلیکونی از لاستیک سیلیکون و پارچه ی فایبرگلاس استفاده می شود.

ضخامت این نوع پارچه از ۰.۲ تا ۵ میلی متر متغیر است. آستانه تحمل آن نیز تا ۳۵۰ درجه سانتی گراد می باشد.

کاربرد این پارچه در تولید پرده های حرارتی کوره های صنعتی، ساخت منهول در نیروگاه ها و مخازن نفتی و تولید لباس و دستکش های نسوز مورد استفاده در آتش نشانی می باشد.

در بسیاری از موارد پارچه های نسوز سیلیکونی به دلیل مقاومتی که در برابر ولتاژ های بالا دارد به عنوان عایق نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع دیگر پارچه های نسوز را در مقاله بعدی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *