احتمال آتش گرفتن موتور هواپیما چقدر است؟

صحبت از آتش گرفتن هواپیما و به طور کلی سوانح هوایی معمولا از جمله مواردی است که باعث ایجاد ترس و دلهره در مسافران می شود. اگر فیلم های مربوط به آتش گرفتن موتور هواپیما را دیده باشید قطعا برایتان بسیار هولناک بوده است اما مساله ای که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم این است که امروزه با وجود تست ها و بررسی های متعددی که از هواپیماها صورت می گیرد احتمال آتش گرفتن موتور هواپیما بسیار اندک است اما با این حال احتمال آن صفر نبوده و می تواند یکی از مکان های مستعد برای آتش سوزی باشد.

طی تحقیقاتی که در بازه ی سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ انجام شده از بین ۲۵۰ سقوط هوایی تنها دو مورد از آن ها به دلیل آتش گرفتن موتور هواپیما بوده است.

البته ۶ حادثه ی دیگر نیز به طور غیر مستقیم با آتش گرفتن موتور در ارتباط بوده اند.

یکی از دلایلی که می توان گفت نقش آتش سوزی موتور هواپیما در سوانح هوایی کمتر از مابقی موارد است این است که در صورت آتش گرفتن این قسمت می توان بحران به وجود آمده را تا حد زیادی مهار کرد.

در هنگام آتش گرفتن موتور هواپیما وظیفه ی خلبان چیست؟

نخستین کاری که خلبان پرواز بایستی انجام دهد خاموش کردن موتور هواپیما است، خاموش کردن این قسمت به این دلیل است که با نرسیدن سوخت به موتور از شعله ور شدن هرچه بیشتر آتش جلوگیری شود.

می توان گفت آتش سوزی موتور هواپیما اگر به قسمت های بیرونی کشیده نشود خطری هواپیما را تهدید نخواهد کرد اما چنانچه به طور مثال به بال ها سرایت کند می تواند خطرناک باشد.

چنانچه بخشی از موتور که در آتش سوزی آسیب دیده است جدا شده و داخل بدنه ی هواپیما برود می تواند خطراتی را برای مسافران به همراه داشته باشد.

یکی از اصلی ترین کارهایی که خلبان در هنگام مشاهده ی آتش باید انجام دهد فرود اضطراری است.

بسیاری از شرکت های هواپیمایی برای کمتر کردن آسیب دیدگی های ناشی از آتش سوزی از پارچه های نسوز برای روکش صندلی ها و … استفاده می کنند تا ایمنی پرواز را به حداکثر خود برسانند. این پارچه ها همچنین دارای خاصیت آب گریز بوده و مایعات درون آن نفوذ نمی کند.

شما می توانید مطلب چرا استفاده از پارچه های آب گریز برای شما بهترین گزینه است را نیز مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *