مکان های مستعد آتش سوزی در هواپیما

در این مقاله قصد داریم تا قسمت های مستعد آتش سوزی در هواپیما و سوانحی که در پی آن بروز خواهد کرد را بررسی کنیم. بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری انجام شده است، به وجود آمدن حریق در هواپیما یکی از اضطراری ترین شرایطی است که ممکن است در سفرهای هوایی رخ داده و شرایط می بایست به سرعت کنترل شده تا از بروز بحران های جبران ناپذیر جلوگیری شود.

بر اساس این مقاله قسمت های موتور، کابین بار و کابین مسافران به عنوان سه قسمت مهم در هواپیما در سه شرکت بوئینگ، ایرباس و توپولوف مورد بررسی قرار گرفته اند.

شرکت بوئینگ

طبق بررسی های صورت گرفته بیشترین میزان آتش سوزی در هواپیماهای این شرکت مربوط به کابین مسافران می باشد. تعداد سوانح آتش سوزی در قسمت موتور بوئینگ ۷۴۷ تقریبا نزدیک به صفر بوده که نشان از درصد اطمینان بالای این موتور دارد. علاوه بر این همانطور که گفته شد بیشترین میزان سوانح مربوط به کابین مسافران و چیزی در حدود ۵۷/۱۴ درصد می باشد که در رابطه با بوئینگ ۷۳۷ این آمار نزدیک به ۶۰% می باشد.

تدابیر شرکت بوئینگ در مواجه با آتش سوزی

تدابیر این شرکت هواپیمایی شامل دو بخش اقدامات محافظتی و پیشگیرانه در رابطه با وسایل استفاده شده در کابین مانند استفاده از مواد غیر قابل احتراق و خودخاموش کن و دیگری تجهیز هواپیما به سیستم های اطفا حریق است.

شرکت توپولوف

نتیجه ی تحقیقات حاکی از آن است که هواپیماهای این شرکت اغلب در بخش موتور هواپیما دچار سانحه ی آتش سوزی شده اند. ایجاد حریق در قسمت موتور برای این شرکت در حدود ۵۰%، کابین مسافران ۳۷.۵% و قسمت بار حدود ۱۲.۵% می باشد.

شرکت ایرباس

مشکلات شرکت ایرباس در این زمینه مشابه شرکت بوئینگ بوده و بیشترین میزان سوانح آتش سوزی در قسمت کابین مسافران بوده است. ضریب اطمینان کابین مسافران در این شرکت نسبت به قسمت موتور پایین تر بوده و افزایش زیاد دما در تجهیزات آشپزخانه مانند آبگرمکن و قهوه ساز و … و همچنین ایجاد عیوب الکتریکی بیشترین میزان سوانح آتش سوزی را به خود اختصاص داده است.

بر طبق بررسی های انجام گرفته میانگین زمان بین شناسایی حریق و فرود آمدن هواپیما نیز چیزی در حدود ۱۷ دقیقه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *