افتتاح خط راه آهن هرات-خواف

خبر افتتاح اولین خط راه آهن ایران و افغانستان بازتاب گسترده ای در کشور افغانستان و همچنین کشور های اروپایی داشته است. این خبر شاید برای ایرانی ها موضوع مهمی تلقی نشود، اما می تواند نقطه عطفی برای مردم کشور افغانستان به شمار رود.

خط راه آهن هرات-خواف در چهار قطعه طراحی شده است که قطعه یک و دو در ایران و قطعه سه و چهار در کشور افغانستان قرار دارد. این خط ریلی به طول ۲۲۵ کیلومتر می باشد که ۷۸ کیلومتر آن در خاک ایران، از شهرستان خواف تا مرز شمتیق خراسان رضوی و ۱۴۷ کیلومتر در خاک افغانستان واقع شده است. هزینه ساخت قطعات یک، دو و سه که حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود، توسط کشور ایران پرداخت شده است.

خواف در فاصله ۲۶۲ کیلومتری استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهر مرزی در همسایگی کشور افغانستان واقع شده و دارای آثار تاریخی متعددی است، به همین دلیل شهرستان خواف به یکی از جاذبه های تاریخی برای گردشگران تبدیل شده است.

شهرستان خواف

هرات دومین شهر پرجمعیت کشور افغانستان می باشد که به عنوان قطب صنعتی و مرکز فرهنگی این کشور شناخته می شود. جنگ های متعدد این کشور، موجب بیکاری بسیاری از جوانان شهر هرات شده است.

 افتتاح این خط راه آهن می تواند ارتباطات و سفر های گسترده ای را برای مردم کشور افغانستان به وجود آورد چرا که فرصت سفر به سایر کشور ها از طریق کشور های ایران و ترکیه میسر می باشد.

این پروژه در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و در سال ۲۰۲۰ میلادی (آذر سال ۱۳۹۹) به اتمام رسید. در واقع افتتاح خط ریلی هرات-خواف باید طی سه سال به سرانجام می رسید ولی با توجه به تحریم های صورت گرفته از طرف دولت آمریکا علیه کشور ایران، افتتاح این خط با ده سال تاخیر همراه بود.

خط راه آهن هرات-خواف امکان حمل و نقل یک میلیون مسافر و جا به جایی ۶ میلیون تن کالا را فراهم کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *