چگونه خطرات ناشی از سوانح هوایی را به حداقل برسانیم؟

سفر با هواپیما جزو سفر های پرخطر محسوب می شود. هرچند امروزه احتمال سوانح هوایی کاهش یافته است، ولی این احتمال هیچگاه به صفر نخواهد رسید. یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه، استفاده از پارچه های نسوز می باشد. پارچه های نسوز از مواد غیر قابل اشتعال تهیه شده و مقاومت حرارتی بالایی دارند.

شما نیز می توانید با رعایت برخی نکات، خطرات ناشی از اینگونه حوادث را به حداقل برسانید:

۹۰ ثانیه طلایی

طبق آمار ۶۸ درصد افرادی که طی سوانح هوایی جان خود را از دست می دهند، به دلیل آتش سوزی پس از سقوط می میرند. اگر پس از سقوط هوشیار بودید، ۹۰ ثانیه فرصت دارید تا از هواپیما بیرون روید. اکثر افراد در این زمان آنقدر شوکه هستند که هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهند. در صورت هوشیاری  برای نجات خود به سرعت به سمت خروجی ها بروید.

انتهای هواپیما بنشینید

صندلی های انتهایی هواپیما نسبت به سایر صندلی ها محل مناسب تری هستند. طی تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان، در سوانح هوایی احتمال نجات مسافرانی که انتهای هواپیما می نشینند تا ۴۰ درصد بیشتر از سایرین است. به همین دلیل است که جعبه سیاه هواپیما در انتهای هواپیما قرار می گیرد و معمولا آسیب کمی می بیند.

آتش سوزی در هواپیما

شرایط را ارزیابی کنید

هنگامی که در جای خود مستقر شدید، محیط اطرافتان را بررسی کنید. منظور از این کار این است که محل قرارگیری درب های هواپیما را در نظر داشته باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید خود را به سرعت به خروجی ها برسانید.

لباس مناسب بپوشید

برخی پارچه ها قابلیت اشتعال پذیری بالایی دارند. به طور مثال پارچه های تهیه شده از مواد طبیعی مانند نخ و کتان سریع تر و راحت تر از پارچه های پشمی می سوزند. بنابراین بهتر است هنگام انتخاب لباس در سفر های هوایی، دقت بیشتری به خرج داده و از پوشیدن اینگونه لباس ها دوری کنید.

ماسک بزنید

استفاده از ماسک اکسیژن از ضروری ترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد. اگر هنگام بروز حادثه از ماسک استفاده نکنید ممکن است عملکرد مغزتان پایین بیاید و نتوانید به درستی تصمیم بگیرید. در مواقع ضروری بلافاصله ماسک خود را بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *